Belki, maty antypoślizgowe i pasy mocujące. Czym zabezpieczyć ładunek?

Ładunek stały, sypki i płynny wymagają różnych metod mocowania, ale przy wykorzystaniu tych samych, uniwersalnych środków. Poza pasami i matami, na rynku dostępne są także drążki aluminiowe i stalowe oraz siatki zabezpieczające. Nie wiesz jak z nich korzystać? My mamy na to odpowiedź.

ładunek w transporcie

5 podstawowych środków mocujących do zabezpieczania ładunku

belka

Do najpopularniejszych środków mocujących wchodzą:

  • pasy mocujące,
  • maty antypoślizgowe,
  • siatki zabezpieczające,
  • drążki unieruchamiające,
  • narożniki ochronne.

1. Maty antypoślizgowe | większe tarcie z przestrzenią ładunkową

belka

Maty antypoślizgowe są uniwersalnymi środkami, które po rozłożeniu w przestrzeni ładunkowej ograniczają przemieszczanie się materiałów podczas manewrów na drodze. Mogą być wykorzystywane przy transporcie palet, płyt drewnianych i betonowych, paczek, części mechanicznych, a także wielu wielu innych.

Dobrej klasy maty powinny charakteryzować się podwyższonym współczynnikiem tarcia przynajmniej na poziomie 0,5.

Co do zasady – wykonuje się je z elastycznych materiałów *, które pozostają niewrażliwe na działanie smarów i olejów. Maty mogą być dowolnie skracane wzdłuż i w poprzek, a ich rozwijanie i zwijanie nie sprawia większych trudności.

* Podstawowym budulcem mat antypoślizgowych do zabezpieczania ładunku jest gumowy granulat z tzw. spoiwem poliuretanowym.

2. Pasy mocujące | podstawowy środek unieruchamiający ładunek

belka

Pasy mocujące są podstawowymi środkami wykorzystywanymi do zabezpieczania ładunków, które ograniczają ryzyko przemieszczania się towarów w trakcie jazdy.

Charakteryzują się uniwersalną budową i składają się z dwóch elementów, a w tym części długiej (zwinięta taśma) i krótkiej (mocna dźwignia z elementem zwalniającym i zapadką).

Dla pasów transportowych odpowiednie są trzy właściwości:

  1. SFT: maksymalna siła napięcia działająca na pas,
  2. SHF: siła naciągu,
  3. LC: zdolność mocowania klamry i uchwytu.

Do produkcji taśm zabezpieczających wykorzystuje się poliester o podwyższonej żywotności, który z doskonale znosi siły skręcające i rozciągające.

Na rynku występują profile standardowe o przekrojach (szerokości):

  • 25 mm: do  lekkich ładunków,
  • 35 mm: do lekkich i średniej ciężkości ładunków,
  • 50 mm: do ciężkich ładunków,
  • 75 mm: do zastosowań specjalnych.

Większość pasów dostępnych na polskim rynku występuje w trzech standardowych długościach: 3, 5 oraz 7 metrów.

Na każdej etykiecie pasa transportowego dopuszczonego do użytku powinna być zawarta norma PN-EN 12195-2, która jest potwierdzeniem, że produkt spełnia wszelkie kryteria wytrzymałościowe w swojej kategorii.

3. Narożniki ochronne | ochrona pasów i samego ładunku

belka

Narożniki gwarantują ochronę krawędzi ładunku podczas transportu, a przy tym zabezpieczają same pasy ochronne przed ich nadmierną eksploatacją.

Wykonane z wysokiej jakości tworzywa o podwyższonej odporności na siły miażdżące i ścierające, mogą być mocowane w dowolnym miejscu krawędzi ładunku.

W sprzedaży dostępne są także długie rękawy ochronne i antyścierne wykonane z:

  • poliestru,
  • mieszanki gumowej.

4. Belki rozporowe | w kilka minut podzielisz przestrzeń ładunkową

belka

Belki i drążki rozporowe wykorzystuje się do blokowania i uproszczonego podziału przestrzeni ładunkowej w miarę potrzeb. W zależności od ich budowy oraz rozmiarów mogą być stosowane w pionie i poziomie.

Drążki rozporowe produkuje się:

  • ze stali (do montażu z listwami mocującymi),
  • z aluminium.

Z kolei belki rozporowe występują zazwyczaj tylko ze stali.

Standardowy zasięg drążków aluminiowych sięga od 210 centymetrów do ponad 300 centymetrów, belek rozporowych od 240 do 280 centymetrów, ale na rynku występują także modele niestandardowe o znacznie większych i mniejszych przekrojach.

Końcówki belek i drążków rozporowych są wykańczane gumą lub stopkami o właściwościach antypoślizgowych.

5. Siatki | do mocowania lekkich ładunków

belka

Siatki to popularne środki mocujące wykorzystywane przy zabezpieczaniu mniejszych i lżejszych ładunków, np. kartonów, paczek osadzonych na paletach w luźnej formie. Ich zadaniem jest ograniczenie przemieszczania się towarów podczas jazdy i zmarginalizowanie ryzyka ich uszkodzenia.

Dobrej klasy siatki występują ze swoimi pasami zabezpieczającymi i mogą być wykorzystywane do mocowania ładunków o masie własnej nie przekraczającej 1,5 tony. Oczka siatek mogą mieć różne rozmiary, na ogół jednak nie mniejsze nić 200-250 milimetrów.

Na rynku dostępne są także siaki z włókien syntetycznych, którymi można zabezpieczyć ładunek sypki, a także:

  • siatki węzłowe,
  • miękkie ścianki czołowe z siatki,
  • siatki okrywające skrzynie.

– – –

Przy ładunkach wielkogabarytowych o niestandardowym ciężarze i rozmiarach stosuje się także łańcuchy i liny stalowe.

belka

Najważniejsze publikacje na naszym fanpage'u

Skomentuj ten materiał