Niewłaściwie zabezpieczony ładunek może być nie tylko przyczyną poważnego uszczerbku na firmowym budżecie, ale i realnym zagrożeniem na drodze. Dziś podpowiadamy, jak obniżyć ryzyko w transporcie, obalamy popularny mit na temat środków mocujących i wyjaśniamy, dlaczego zabezpieczenie krawędzi ładunku jest tak istotne.
Pamiętaj o dziesięciu podstawowych prawidłowościach
1. Ładunek zabezpieczaj zawsze, niezależnie od dystansu
Nie bagatelizuj skutków niewłaściwie zabezpieczonego ładunku. Pamiętaj, że nawet na krótkim dystansie gwałtowne hamowanie, wstrząsy, siły odśrodkowe i przyspieszanie mogą spowodować mniejsze lub większe przesunięcie ładunku, a w skrajnych przypadkach także przebicie ściany czołowej pojazdu.
Zlekceważenie podstawowych zasad bezpieczeństwa rodzi problemy także podczas samego rozładunku, kiedy z pewnych względów technicznych niemożliwym okazuje się wyładowanie skrzyń lub palet bez ich uszkodzenia.
2. Krawędzie zabezpiecz zgodnie ze standardami
Każda ostra krawędź ładunku może być niebezpieczna, jeśli nie została wcześniej odpowiednio zabezpieczona. Stosuj takie środki opasające, których grubość jest większa lub równa promieniowi krawędzi.
Staraj się też regularnie doglądać stanu elementów zabezpieczających tak, aby mieć pewność, że obejmy i pasy spełniają swoją funkcję w pełnym zakresie.
3. Nie obciążaj nadto elementów zabezpieczających
Nie przekraczaj dopuszczalnego obciążenia pasów mocujących, drążków blokujących, siatek i mat antypoślizgowych oraz innych elementów zabezpieczających ładunek.
Dobieraj wszystkie akcesoria zgodnie ze standardami oraz instrukcjami podanymi przez producentów.
4. Nie gódź się na ładunek w kabinie kierowcy
Firma załadowała twój samochód, ale zabrakło miejsca na 1-2 paczki lub skrzynie? Nie gódź się na przewożenie jakiejkolwiek części ładunku w swojej kabinie – to niebezpieczne nawet jeśli poruszasz się na krótkim dystansie.
5. Pamiętaj o optymalnym ciśnieniu w oponach
Właściwe ciśnienie w oponach to podstawa i gwarancja bezpieczeństwa. Zbyt niskie lub wysokie ciśnienie jest nie tylko powodem, dla którego twój samochód będzie spalał więcej paliwa (zbyt niskie ciśnienie), zużywał bieżnik w niewłaściwy sposób, ale i ograniczał przyczepność podczas hamowania.
Szacuje się, że zbyt niskie ciśnienie opon wydłuża drogę hamowania o 20, a nawet 25%.
6. Ładunek w stosie od najcięższego do najlżejszego
Pamiętaj, że jeśli przewozisz ładunek w stosie, ten zawsze powinien być ułożony zgodnie z powszechnie przyjętą zasadą: wszystkie ciężkie elementy na spód, lżejsze – na górę. W ten sposób nie tylko zminimalizujesz ryzyko zniszczenia towaru, ale i ograniczysz siły działające na ładunek w trasie (głównie przechył).
7. Regularnie sprawdzaj środki mocujące
Przestrzegaj wszelkich norm bezpieczeństwa i doglądaj stanu technicznego środków mocujących ładunek. Pamiętaj, że wszelkie uszkodzenia elementów, które napinają lub mocują ładunek powinny być regularnie wymieniane w miarę potrzeb.
Nie korzystaj z przetartych taśm, skorodowanych uchwytów mocujących, rozerwanych siatek i uszkodzonych mat antypoślizgowych.
8. Ogranicz wolną przestrzeń między kolejnymi elementami ładunku
Przewozisz kilka różnych elementów? Staraj się ograniczyć wolną przestrzeń między nimi. Byłoby najlepiej, gdyby ładunek tworzył spójną całość – jeśli to niemożliwe, pamiętaj o szczególnym zabezpieczeniu ładunku tzw. przegrodami.
9. Dopasuj środki mocujące do rodzaju, wielkości i ciężaru ładunku
Profesjonalnie zabezpieczony ładunek to coś więcej niż same pasy mocujące i plastikowe narożniki. Stosuj maty antypoślizgowe, belki i siatki. Innego zabezpieczenia wymaga bowiem ładunek niebezpieczny, np. butle z gazem, innego towar załadowany na drewnianych paletach.
Stosuj się do instrukcji obsługi środków mocujących i zawsze zostaw 10, 20-procentowy margines dopuszczalnego obciążenia.
10. Wysoki ładunek zabezpiecz przed przewróceniem
Niski ładunek nie wymaga bardziej złożonego systemu zabezpieczeń. Wysoki powinien uwzględniać przynajmniej szacunkową kalkulację środka ciężkości – szczególnie, jeśli podstawa ładunku jest niewielka.
Stosowanie kantówek w dolnej części przestrzeni ładunkowej może okazać się niewystarczające.